Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Home / Polityka / W polskiej nauce trwa walka o jakość, a nie o punkty! SZOK!

W polskiej nauce trwa walka o jakość, a nie o punkty! SZOK!

W ostatnich latach w polskiej nauce pojawił się poważny problem, który dotyczy nie tylko akademików, ale także całego społeczeństwa. W obliczu nadchodzącej ewaluacji jednostek naukowych, wiele osób zaczyna dostrzegać, że system oceny oparty na punktach nie sprzyja jakości badań. W rzeczywistości, zamiast promować innowacyjność i oryginalność, skupia się na ilości, co prowadzi do niezdrowej rywalizacji.

Dlaczego punktacja nie działa?

W nauce, podobnie jak w innych dziedzinach, efektywność pracy można mierzyć na różne sposoby. Jednak w przypadku badań naukowych, wskaźniki jakości są często mylone z ilością publikacji. Przykładowo, przyznawanie punktów za publikacje w określonych czasopismach prowadzi do sytuacji, w której naukowcy koncentrują się na ilości, a nie na jakości swoich badań. To zjawisko, znane jako „punktomania”, wypacza sens pracy badawczej.

Wyobraźmy sobie, że oceniamy restauracje na podstawie liczby przygotowanych posiłków. Taka metoda nie tylko nie sprzyja jakości, ale wręcz prowadzi do obniżenia standardów. W nauce dzieje się podobnie. W efekcie, zamiast innowacyjnych rozwiązań, otrzymujemy masowe publikacje, które nie wnoszą nic nowego do wiedzy.

Jakie są konsekwencje obecnego systemu?

Obecny system ewaluacji prowadzi do powstawania tzw. „czasopism drapieżnych”, które publikują prace niskiej jakości tylko po to, aby zaspokoić potrzeby punktowe naukowców. W rezultacie, prawdziwa jakość naukowa często umyka prostym wskaźnikom. Warto zauważyć, że niezależna ocena ekspertów jest kluczowa dla utrzymania wysokich standardów w badaniach.

W miarę zbliżania się kolejnej ewaluacji, pojawiają się pytania o przyszłość polskiej nauki. Czy zamiast realnych zmian, znów dostaniemy powtórkę z rozrywki? Wiele wskazuje na to, że system promuje tych, którzy najlepiej opanowali algorytmy przeliczania pracy na punkty, a nie tych, którzy rzeczywiście posuwają naukę naprzód.

Co można zrobić, aby poprawić sytuację?

Aby zmienić ten niekorzystny trend, konieczne jest wprowadzenie reform, które promują jakość badań. Ważne jest, aby stworzyć spójną strategię, która będzie wspierać innowacyjność i oryginalność. Niezbędne jest także promowanie jednostek i zespołów, które prowadzą badania o wysokim potencjale, nawet jeśli ich wyniki nie są od razu aplikacyjne.

W przeciwnym razie, Polska może stracić szansę na dalszy rozwój i innowacyjność. Warto zainwestować w badania podstawowe, które mogą przynieść przełomowe odkrycia. Więcej informacji można znaleźć tutaj oraz w tym artykule.

Podsumowując, walka o jakość w polskiej nauce jest kluczowa dla przyszłości naszego kraju. Tylko poprzez wprowadzenie odpowiednich reform możemy zapewnić, że miliardy złotych wydawane na naukę przyniosą realne efekty i przyczynią się do rozwoju innowacyjnych technologii.

Zobacz także:

Tagi:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *