Teachers w Wielkiej Brytanii otrzymają specjalistyczne szkolenia, mające na celu wczesne wykrywanie i przeciwdziałanie przejawom mizoginii wśród chłopców. Inicjatywa, ogłoszona 6 grudnia 2025 roku przez premiera Sir Keira Starmera, stanowi kluczowy element nowej, długo oczekiwanej strategii rządu mającej na celu zmniejszenie o połowę przemocy wobec kobiet i dziewcząt w ciągu najbliższej dekady. Program, opóźniony trzykrotnie w bieżącym roku, koncentruje się na prewencji radykalizacji młodych mężczyzn.
Kluczowe Elementy Strategii i Finansowanie
Rząd przeznaczy na realizację programu 20 milionów funtów. Środki te zostaną podzielone na kilka kluczowych obszarów. 16 milionów funtów pochodzi bezpośrednio z budżetu państwa, natomiast pozostałe 4 miliony funtów zostaną pozyskane dzięki współpracy z filantropami i innymi partnerami w ramach specjalnego funduszu innowacji. Teachers będą kluczowym elementem w implementacji tej strategii.
Szkolenia dla teachers będą koncentrować się na rozpoznawaniu subtelnych oznak mizoginii, takich jak lekceważące komentarze, seksistowskie żarty czy próby kontrolowania zachowań dziewcząt. Celem jest wyposażenie pedagogów w narzędzia do skutecznej interwencji i prowadzenia rozmów z uczniami na temat szacunku, równości i zdrowych relacji. Program obejmie również edukację uczniów w zakresie zgody, zagrożeń związanych z udostępnianiem intymnych zdjęć, identyfikacji pozytywnych wzorców do naśladowania oraz kwestionowania szkodliwych mitów dotyczących kobiet i związków.
Skala Problemu i Inspiracje dla Działań
Według danych organizacji Reducing the Risk, prawie 40% nastolatków w związkach doświadcza przemocy. Problem ten jest częściowo przypisywany wpływowi internetowych influencerów, a w szczególności postaci takich jak Andrew Tate. Badanie YouGov wykazało, że prawie jedna piąta część chłopców w wieku 13-15 lat wyraża pozytywną opinię na temat tego samozwańczego mizogina. Teachers będą odgrywać istotną rolę w przeciwdziałaniu tym negatywnym wpływom.
Premier Starmer podkreślił, że każdy rodzic powinien mieć pewność, że jego córka jest bezpieczna w szkole, w Internecie i w swoich związkach. Zaznaczył, że toksyczne idee często zakorzeniają się we wczesnym wieku i pozostają bez wyzwania. “Ten rząd interweniuje wcześniej – wspierając teachers, potępiając mizoginię i reagując, gdy pojawiają się ostrzeżenia, aby zapobiec krzywdzie, zanim się ona zacznie” – powiedział premier w oficjalnym oświadczeniu.
Reakcje i Wyzwania Implementacyjne
Zapowiedź rządowej strategii spotkała się z mieszanymi reakcjami. Niektórzy nauczyciele zwracają uwagę, że szkoły już od lat prowadzą działania w zakresie edukacji o zdrowych relacjach i zgodzie. Sukhjot Dhami, dyrektor Beacon Hill Academy w Dudley, podkreśliła, że wyzwaniem nie jest rozpoczynanie od zera, ale efektywne wykorzystanie 20 milionów funtów w partnerstwie ze szkołami, które już odniosły sukcesy w tej dziedzinie. Kluczowe jest, aby środki finansowe zostały przeznaczone na rozwój istniejących programów, a nie na tworzenie nowych, dublujących się inicjatyw.
Paul Whiteman, sekretarz generalny związku zawodowego NAHT, pozytywnie ocenił uznanie przez rząd znaczenia szkoleń i wsparcia dla personelu szkolnego. Zaznaczył jednak, że szkoły są tylko częścią rozwiązania, a istotny wkład muszą wnieść również rząd, służba zdrowia, opieka społeczna, policja i rodzice. Pepe Di’Iasio, sekretarz generalny Association of School and College Leaders, podkreślił konieczność podjęcia skutecznych działań w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się mizoginistycznych treści w Internecie, które są dostarczane młodzieży przez algorytmy mediów społecznościowych. Ważne jest, aby strategia uwzględniała zarówno działania w szkole, jak i w przestrzeni cyfrowej.
Głosy Ofiar Przemocy i Potrzeba Edukacji
Nicola Mclafferty, 42-letnia ofiara przemocy domowej, podkreśliła potrzebę edukowania dzieci na temat przemocy. Uważa, że w szkołach powinny gościć osoby, które doświadczyły przemocy, aby podzieliły się swoimi historiami i uświadomiły uczniom realne konsekwencje przemocy. “Potrzebujemy więcej osób, które będą o tym mówić i które będą wiedzieć” – powiedziała Mclafferty. Bezpośrednie świadectwa ofiar mogą mieć ogromny wpływ na kształtowanie postaw młodego pokolenia.
Rząd już wcześniej ogłosił szereg inicjatyw mających na celu walkę z przemocą wobec kobiet i dziewcząt. Nowa strategia, koncentrująca się na edukacji i prewencji, stanowi uzupełnienie tych działań. Kluczową rolę w jej realizacji odgrywają teachers, którzy będą wyposażeni w niezbędne narzędzia i wiedzę, aby skutecznie przeciwdziałać mizoginii i promować szacunek oraz równość. Sukces strategii będzie zależał od zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron – rządu, szkół, rodziców i społeczności lokalnych.
Program zakłada również identyfikację uczniów z grupy wysokiego ryzyka i zapewnienie im dodatkowej opieki i wsparcia, w tym udział w zajęciach behawioralnych mających na celu zmianę ich uprzedzeń wobec kobiet i dziewcząt. Teachers będą odpowiedzialni za identyfikację tych uczniów i skierowanie ich na odpowiednie zajęcia. Wczesna interwencja jest kluczowa w zapobieganiu przemocy.
Ważnym elementem strategii jest również uruchomienie nowej infolinii dla nastolatków, którzy potrzebują wsparcia w związku z problemami dotyczącymi przemocy w ich związkach. Infolinia będzie dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i zapewni poufność oraz profesjonalne wsparcie. Dostęp do wsparcia jest kluczowy dla ofiar przemocy.
Rząd podkreśla, że strategia ta jest długoterminową inwestycją w przyszłość. Celem jest stworzenie społeczeństwa, w którym kobiety i dziewczęta mogą żyć bezpiecznie i godnie, bez strachu przed przemocą. Teachers odgrywają w tym procesie niezastąpioną rolę. Ich zaangażowanie i profesjonalizm są kluczowe dla sukcesu strategii.
