Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Home / Polityka / Jak prezydent powinien działać w czasie wojny? Eksperci ujawniają kluczowe informacje

Jak prezydent powinien działać w czasie wojny? Eksperci ujawniają kluczowe informacje

W obliczu rosnących napięć międzynarodowych, jak prezydent powinien działać w czasie wojny? To pytanie staje się coraz bardziej aktualne. W podcaście „Fronty Wojny” gen. Jarosław Gromadziński podkreślił, że w czasie konfliktu zbrojnego prezydent ma kluczową rolę w kierowaniu obroną państwa. Jego uprawnienia znacznie wzrastają, co czyni go centralną postacią w strategii bezpieczeństwa narodowego.

Rola prezydenta w strategii obronnej

Jak zaznaczył gen. Gromadziński, prezydent nie tylko mianuje generałów i dowódców, ale także pełni funkcję „strażnika strategii”. To on wydaje wytyczne dotyczące strategii bezpieczeństwa, które następnie są opracowywane przez rząd i zatwierdzane przez prezydenta. Warto zauważyć, że polityczno-strategiczna dyrektywa obronna jest jednym z najważniejszych dokumentów w państwie, który określa, jak powinno funkcjonować w czasie wojny.

W kontekście ćwiczeń strategicznych, prezydent ma obowiązek przeprowadzać je co cztery lata. Jednak, jak zauważył gen. Andrzej Tuz, nigdy nie widział sytuacji, w której prezydent osobiście uczestniczyłby w takich ćwiczeniach. To rodzi pytania o rzeczywistą gotowość państwa do obrony w przypadku konfliktu.

Ćwiczenia strategiczne a rzeczywistość

W trakcie rozmowy w podcaście, gen. Tuz podkreślił, że ćwiczenia powinny sprawdzać system działania i zarządzania państwem w sytuacjach kryzysowych. Jednak w Polsce nigdy nie przeprowadzono kompleksowych testów tego systemu, co budzi wątpliwości co do jego efektywności. W rezultacie, brak praktycznych ćwiczeń może prowadzić do chaosu w czasie rzeczywistego zagrożenia.

Gen. Gromadziński przypomniał, że ostatnie takie ćwiczenie miało miejsce w czasie prezydentury Bronisława Komorowskiego. Od tego czasu, ćwiczenia strategiczne praktycznie nie były organizowane, co jest niepokojące w kontekście nadchodzących wyborów i rosnących zagrożeń.

Jak zauważył gen. Tuz, jeśli nie przygotujemy systemu bezpieczeństwa narodowego w czasie pokoju, to w czasie wojny nie zadziała on efektywnie. W praktyce, podczas ćwiczeń reagowania kryzysowego, zdarzało się, że pełnił on rolę szefa sztabu i podpisywał dokumenty w imieniu nieobecnych organów. To pokazuje, jak poważne są braki w systemie obronnym.

Więcej informacji można znaleźć tutaj oraz w tym artykule. W obliczu niepewności międzynarodowej, jak prezydent powinien działać w czasie wojny staje się kluczowym pytaniem, które wymaga pilnej odpowiedzi.

Wnioski płynące z rozmów z ekspertami są jednoznaczne: przygotowanie na wypadek wojny wymaga nie tylko strategii, ale także praktycznych ćwiczeń i zaangażowania najwyższych władz państwowych. Bez tego, Polska może stanąć w obliczu poważnych wyzwań, które mogą zaważyć na jej bezpieczeństwie narodowym.

Zobacz także:

Tagi:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *