Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Home / Biznes i Finanse / Branża w kryzysie. Ograniczenia Chin wstrząsają globalnym rynkiem surowców

Branża w kryzysie. Ograniczenia Chin wstrząsają globalnym rynkiem surowców

W ostatnich tygodniach branża surowcowa znalazła się w centrum uwagi z powodu drastycznych ograniczeń eksportowych wprowadzonych przez Chiny. Te działania wywołały niepokój w wielu sektorach, w tym w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym oraz zbrojeniowym. W obliczu rosnącego napięcia geopolitycznego, Europa i Stany Zjednoczone zaczynają dostrzegać poważne zagrożenia dla swoich łańcuchów dostaw.

Ograniczenia eksportowe a globalna produkcja

Chińskie restrykcje dotyczące metali ziem rzadkich, które są kluczowe dla wielu nowoczesnych technologii, mogą doprowadzić do paraliżu produkcji w branży motoryzacyjnej. W Europie, gdzie 98% tych surowców importuje się z Chin, sytuacja staje się coraz bardziej krytyczna. Producenci części samochodowych, tacy jak CLEPA, alarmują o poważnych trudnościach w pozyskiwaniu niezbędnych komponentów. W rezultacie wiele zakładów musiało ograniczyć swoją produkcję.

Warto zauważyć, że chińskie władze zatwierdziły jedynie 25% wniosków eksportowych od początku kwietnia, co znacząco wpłynęło na łańcuchy dostaw. Branża motoryzacyjna, w tym takie firmy jak BMW i Mercedes-Benz, już odczuwają skutki tych ograniczeń. W obliczu rosnących braków, producenci zaczynają szukać alternatywnych rozwiązań, aby zabezpieczyć swoje łańcuchy dostaw.

Strategiczne znaczenie surowców

Ograniczenia eksportowe wprowadzone przez Chiny mają również szersze znaczenie strategiczne. Pekin, kontrolując 60-70% globalnej produkcji metali ziem rzadkich, wykorzystuje te surowce jako narzędzie wpływu na światowe gospodarki. Branża motoryzacyjna nie jest jedynym sektorem, który odczuwa skutki tych działań. W Japonii, firma Suzuki musiała wstrzymać produkcję modelu Swift z powodu braku kluczowych metali, a Ford w USA zamknął swoją fabrykę w Chicago.

W odpowiedzi na te wyzwania, Stany Zjednoczone planują uniezależnienie się od Chin do 2027 roku, tworząc krajowe łańcuchy dostaw. Jednak realizacja tego celu napotyka liczne trudności, w tym brak odpowiednich złóż oraz wyspecjalizowanych kadr inżynieryjnych. Więcej informacji można znaleźć tutaj oraz w tym artykule.

Przyszłość branży surowcowej

W miarę jak popyt na minerały krytyczne rośnie, branża surowcowa staje przed nowymi wyzwaniami. W 2023 roku zapotrzebowanie na litu wzrosło o 30%, a na inne pierwiastki ziem rzadkich o 8-15%. W obliczu transformacji energetycznej i elektryfikacji transportu, znaczenie tych surowców będzie tylko rosło. W rezultacie, dostęp do metali ziem rzadkich staje się kluczowym czynnikiem determinującym przyszłość nie tylko branży motoryzacyjnej, ale także całej gospodarki globalnej.

Podsumowując, obecny kryzys w branży surowcowej pokazuje, jak ważne jest zróżnicowanie źródeł dostaw oraz inwestycje w alternatywne technologie materiałowe. Firmy i rządy muszą działać szybko, aby zabezpieczyć przyszłość swoich łańcuchów dostaw i zminimalizować skutki geopolitycznych napięć.

Zobacz także:

Tagi:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *