Home / Budowa portu lotniczego / CPK SZOKUJE! Nowe plany budowy portu lotniczego w Baranowie

CPK SZOKUJE! Nowe plany budowy portu lotniczego w Baranowie

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosił właśnie nowe plany dotyczące budowy portu lotniczego w Baranowie. W ramach tych działań spółka rozpoczęła dialog konkurencyjny, który ma na celu wyłonienie wykonawcy terminala oraz trzech pirsów. Umowa z wybranym wykonawcą ma zostać podpisana najpóźniej do grudnia 2026 roku.

Wybór wykonawcy terminala CPK

Jak informuje Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, spółka wyprzedza harmonogram, ogłaszając przetarg 1,5 miesiąca przed planowanym terminem. Oferty na budowę terminala pasażerskiego można składać do 29 sierpnia. To kluczowy krok w realizacji projektu, który ma na celu stworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego w Polsce.

Warto zaznaczyć, że całkowity koszt budowy terminala przekracza 5 miliardów złotych, a cały komponent lotniskowy szacowany jest na 43 miliardy złotych. W praktyce jednak, dokładna cena terminala może być trudna do określenia, ponieważ wiele prac będzie realizowanych w ramach opcji lub innych postępowań.

Przyszłość CPK i jego rozwój

Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. inwestycji lotniskowych, podkreśla, że zamówienie podstawowe obejmuje budowę głównego budynku oraz pirsów B, C i D. W przypadku konieczności zwiększenia przepustowości lotniska, CPK planuje również prace dodatkowe. Nowe lotnisko ma być zaprojektowane tak, aby mogło obsługiwać do 44 milionów pasażerów rocznie.

Filip Czernicki, prezes CPK, zaznacza, że celem spółki jest elastyczne dostosowywanie przepustowości w miarę potrzeb. Warto również dodać, że teren pod trzeci pas startowy został już zabezpieczony, co zapewni dalszy rozwój portu.

Wymogi dla wykonawców CPK

W listopadzie 2023 roku spodziewana jest krótka lista 3-5 wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do drugiego etapu dialogu. W połowie 2026 roku wybrani wykonawcy będą mogli złożyć oferty finalne, a jesienią przyszłego roku CPK planuje wyłonić wykonawcę. Finał prac budowlanych terminala przewidziano na 2031 rok.

Warto zauważyć, że do przetargu zostaną zaproszeni tylko wykonawcy z państw, które mają umowy handlowe z Unią Europejską. To oznacza, że podmioty z krajów takich jak Chiny czy Turcja zostaną wyeliminowane. Wymogi dla europejskich firm są wysokie, ponieważ muszą one wykazać się rocznym przychodem na poziomie co najmniej 4 miliardów złotych oraz doświadczeniem w realizacji projektów lotniczych.

Więcej informacji można znaleźć tutaj oraz w tym artykule.

Centralny Port Komunikacyjny staje się kluczowym elementem polskiej infrastruktury transportowej, a jego realizacja z pewnością wpłynie na rozwój regionu oraz całego kraju.

Zobacz także:

Tagi:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *