Wojna w Ukrainie oraz niespokojna sytuacja w Izraelu wpływają na rynki transportowe. W wyniku niepewności związanej z bezpieczeństwem, armatorzy szukają alternatywnych tras. Z tego powodu wiele jednostek przemieszcza się przez dłuższe szlaki, co generuje dodatkowy ruch w portach. Takie zjawisko prowadzi do wydłużenia czasu oczekiwania na rozładunek, co wzmacnia **rosną** problemy logistyczne.
Jak długo trzeba czekać na rozładunek?
Według raportu duńskiej firmy logistycznej DSV, na początku marca aż 9% globalnej floty morskiej spotkało się z zjawiskiem kongestii w portach. Zablokowanych zostało ponad 2,8 miliona kontenerów, co znacznie przekroczyło wcześniej ustalane limity. W Europie czas oczekiwania na rozładunek w portach, takich jak Rotterdam, wynosił około czterech dni. W Polsce sytuacja nie wygląda lepiej. W Porcie Gdynia czas oczekiwania wzrósł nawet do 30 dni, co jest alarmujące dla importerów i eksporterów.
Nie jest to jedynie problem lokalny. Rosnące problemy w portach morskich mają globalne konsekwencje dla całej branży. Według DSV, przeciążenie portów może prowadzić do opóźnień w dostawach, co w rezultacie wpływa na całą gospodarkę. Firmy, które polegają na transporcie morskim, mogą ponieść poważne straty finansowe z powodu nieprzewidzianych opóźnień.
Przyszłość transportu morskiego
Aby zniwelować skutki **rosną** problemów w portach, konieczne są inwestycje w infrastrukturę. Porty na całym świecie, w tym również w Polsce, planują rozbudowę swoich zdolności przeładunkowych. W 2024 roku Port Gdańsk obsłużył 3559 statków handlowych, a ich liczba wzrasta z każdym rokiem. Proponowane powiększenie terminali kontenerowych ma na celu zwiększenie wydajności i zmniejszenie opóźnień.
Mimo to, rozwój portów nie jest prosty. W Świnoujściu wciąż trwa budowa nowego terminalu kontenerowego, co budzi sprzeciw niektórych organizacji. Niemieckie grupy ekologiczne próbują zablokować projekt, argumentując, że ma on negatywny wpływ na środowisko Bałtyku. Sytuacja ta pokazuje, jak ważne są decyzje dotyczące transportu i jak wiele czynników wpływa na rozwój infrastruktury.