Rynek kolejowy w Polsce, mimo obecności wielu firm oferujących przewozy pasażerskie, wciąż zmaga się z brakiem rzeczywistej konkurencji. UOKiK przedstawił rekomendacje mające na celu ożywienie tego sektora. W 2023 roku polskimi pociągami podróżowało ponad 373 miliony pasażerów. Jednakże, ponad 93% tych przejazdów odbyło się w ramach umów o świadczenie usług publicznych.
Obecnie sytuacja wygląda tak, że wiele regionów jest obsługiwanych niemal wyłącznie przez jednego, lokalnego przewoźnika samorządowego. Podobnie jest na trasach dalekobieżnych, gdzie dominuje jedna, duża spółka. Taki stan rzeczy ogranicza wybór dla pasażerów i może wpływać na jakość usług oraz ceny biletów.
UOKiK: Klucz do większej konkurencji na kolei
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) analizował przetargi, procedury otwartego dostępu oraz inne bariery rozwoju dla przewoźników kolejowych. Celem jest stworzenie warunków, w których realna konkurencja przyniesie korzyści zarówno podróżującym, jak i samym firmom. W innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Czechy czy Niemcy, podobne działania doprowadziły do zwiększenia liczby połączeń i obniżenia cen biletów. Co więcej, zaobserwowano wzrost ogólnej liczby pasażerów, a nawet zwiększenie zysków dla już działających przewoźników.
Aby podobny scenariusz sprawdził się w Polsce, Urząd proponuje szereg zmian. Konieczne jest uproszczenie procedur związanych z przyznawaniem otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Należy również lepiej dostosować organizację przetargów do specyfiki funkcjonowania przewoźników kolejowych.
Rekomendacje UOKiK dla polskiej kolei
Wśród konkretnych propozycji znajdują się między innymi wydłużenie czasu na przygotowanie ofert przetargowych oraz rozpoczęcie świadczenia usług. Ważne jest wprowadzenie mierzalnych kryteriów oceny w procesach otwartego dostępu. Urząd podkreśla również potrzebę rygorystycznego przestrzegania terminów w postępowaniach administracyjnych.
Dodatkowo, zaleca się podział zleceń od organizatorów przewozów na mniejsze pakiety. Takie pakiety powinny łączyć atrakcyjne, rentowne trasy z tymi mniej dochodowymi. Przejrzystsze plany transportowe umożliwiłyby przewoźnikom lepsze planowanie inwestycji w tabor i rozwój sieci połączeń.
Zdaniem UOKiK, pomocne byłoby również rozszerzenie działalności spółek publicznych, które obecnie koncentrują się na ograniczonym obszarze działania. Takie działanie mogłoby realnie zwiększyć konkurencję między nimi. W kontekście otwartego dostępu, Urząd sugeruje wprowadzenie przepisów ograniczających uznaniowość decyzji organu regulacyjnego. Usprawnienie procedur rozpatrywania odwołań jest kolejnym kluczowym elementem.
Wdrożenie tych zmian przez UOKiK może znacząco wpłynąć na polski rynek kolejowy. Możliwe jest, że wkrótce pasażerowie będą mogli korzystać z większej liczby połączeń i niższych cen biletów. Warto śledzić dalsze kroki w tym kierunku, ponieważ dla zainteresowanych tematem dostępne są dalsze informacje. Przeczytaj więcej na ten temat i Zobacz również podobny artykuł.