Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka ogłosiła przełomowe zmiany w polskim systemie oświaty. Reforma nauczania, zapowiadana od dawna, wejdzie w życie etapami, począwszy od 2026 roku. Wtedy to nowe podstawy programowe obejmą uczniów klas I i IV szkoły podstawowej. Rok później, w 2027 roku, dołączą do nich uczniowie klas I szkół średnich. Zmiany mają być wprowadzane stopniowo, aby uniknąć chaosu i zapewnić płynne przejście do nowego systemu.
Reforma Edukacji Rozpisana na Lata
„Reforma edukacji rozpisana jest na lata. W 2026 r. zaczną obowiązywać nowe podstawy programowe w klasach I i IV szkoły podstawowej” – poinformowała minister Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej. To ważna wiadomość dla rodziców i uczniów, ponieważ oznacza to, że zmiany będą wprowadzane stopniowo i przemyślanie. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje, że reforma ma na celu „uczynić polską szkołę najlepszą na świecie”, a to ambitny cel, który wymaga kompleksowego podejścia.
Wraz z nową podstawą programową, nastąpi również dostosowanie matur i egzaminów ósmoklasisty do nowych wymagań. To oznacza, że uczniowie będą oceniani na podstawie nowej wiedzy i umiejętności, co jest kluczowe dla sprawiedliwego i rzetelnego oceniania. Zmienione egzaminy zostaną przeprowadzone, kiedy pierwsi uczniowie objęci zreformowaną podstawą programową zakończą pełny cykl nauczania. Wobec tego ósmoklasiści i licealiści podejdą do testów w 2031 r., natomiast absolwenci techników zrobią to w 2032 r.
Gdzie Szukać Informacji o Reformie?
Ministerstwo uruchomiło specjalną stronę internetową pod adresem reforma26.men.gov.pl, gdzie można znaleźć szczegółowe informacje na temat wprowadzanych zmian. Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji w sprawie podstawy programowej, nauczyciele będą zobowiązani do realizowania wszystkich treści zawartych w literaturze przedmiotu. Oznacza to, że nauczyciele będą musieli dostosować swoje metody nauczania do nowych wymagań, co z pewnością wpłynie na jakość edukacji.
Za przygotowanie nowej podstawy programowej odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Instytut powołał grupy eksperckie, które opracują materiał do poszczególnych przedmiotów, oraz Zespół do spraw monitorowania i wdrażania reform oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej. To właśnie oni są odpowiedzialni za to, aby reforma przebiegła sprawnie i przyniosła oczekiwane rezultaty.
Ocena Podręczników i Spójność Programowa
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że przy ocenie podręczników przed ich wprowadzeniem do użytku szkolnego będą oceniane: merytoryczność, język i metodyka. Ostatnia z ocen jest kluczowa, by móc stwierdzić „na ile dobrze podręcznik służy uczniom”. Ponadto, jak twierdzi wiceminister, reforma ma na celu nadanie spójności podstawie programowej.
Reforma ma na celu poprawę spójności między przedmiotami nauczania. „Bardzo często narzekano, że w dotychczasowych podstawach programowych nie ma nic wspólnego między fizyką a matematyką, że przedmioty przyrodnicze wzajemnie się nie widzą, że bardzo często o tych samych zjawiskach mówimy na chemii, biologii i geografii, ale uczniowie często nie zauważają, że mówią o tych samych zjawiskach” – zauważyła wiceminister Lubnauer. Dlatego też, zmiany mają na celu stworzenie bardziej zintegrowanego i kompleksowego systemu edukacji.
Autonomia Pedagogów i Rozwój Kompetencji Uczniów
Mimo dążeń do ujednolicenia programu i lepszej spójności między przedmiotami nauczania, pedagodzy zachowają autonomię w części spraw. Podczas zajęć, takich jak edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska, pojawią się zagadnienia fakultatywne. Wiceminister Katarzyna Laubner zapewniła, że „wybór nauczyciela nie tylko dotyczący metod, ale również tego, co poza tym, co jest w zakresie obowiązkowym, dodatkowo chciałby uczyć swoich uczniów. Tych elementów autonomii będzie bardzo dużo, ale również wsparcia”.
Władze MEN wskazują, że reforma jest w pełni zorientowana na rozwój kompetencji uczniów, w szczególności: poznawczych, społecznych i osobistych. Prace nad zmianami w systemie edukacji rozpoczęto wiosną 2024 r. Punktem wyjścia stał się opracowany przez IBE-PIB idealny „profil absolwenta”. Instytut miał za zadanie opracować odpowiedzi na pytania: kim ma być absolwent polskiej szkoły, jakie kompetencje, jaką wiedzę, wartości i jaką sprawczość ma posiadać. Rezultatem reform – jak wynika z zapowiedzi MEN – będzie podniesienie wartości polskich szkół na arenie światowej. Więcej o edukacji i szkołach przeczytasz na stronie ministerstwa oraz w Instytucie Badań Edukacyjnych.