Komisja Europejska podjęła znaczący krok, wszczynając postępowanie o naruszenie prawa Unii Europejskiej wobec osiemnastu państw członkowskich. Wśród nich znalazła się również Polska. Działania te wynikają z faktu niewdrożenia przez te kraje dyrektywy, która uznaje obchodzenie unijnych sankcji za przestępstwo. Celem tej dyrektywy jest wzmocnienie egzekwowania restrykcji nałożonych na Rosję. KE wszczęła postępowanie wobec 18 państw, w tym Polski, co jest ważnym sygnałem dla całego bloku.
Dlaczego KE wszczęła postępowanie?
Państwa członkowskie miały wyznaczony termin – 20 maja 2025 roku – na poinformowanie Komisji Europejskiej o wdrożeniu wspomnianej dyrektywy. Niestety, osiemnaście krajów, w tym Polska, nie wywiązało się z tego obowiązku. W rezultacie, KE wszczęła postępowanie o naruszenie prawa unijnego, dając tym państwom dwa miesiące na przedstawienie odpowiedzi. Jeśli otrzymana odpowiedź nie zostanie uznana za satysfakcjonującą, Komisja może wydać tzw. uzasadnioną opinię. Kolejnym krokiem może być skierowanie sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Oprócz Polski, wezwania do usunięcia uchybienia otrzymały również następujące kraje: Belgia, Bułgaria, Czechy, Niemcy, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Węgry, Malta, Austria, Portugalia, Rumunia i Słowenia. Wszystkie te państwa muszą teraz podjąć pilne działania.
Dyrektywa dotycząca obchodzenia sankcji
KE zaproponowała dyrektywę definiującą przestępstwa związane z naruszaniem unijnych sankcji w grudniu 2022 roku. Propozycja ta pojawiła się po tym, jak Unia Europejska zaczęła wprowadzać szeroko zakrojone obostrzenia wobec Rosji w odpowiedzi na jej pełnoskalową wojnę przeciwko Ukrainie. Głównym celem było ujednolicenie kar za nieprzestrzeganie unijnych restrykcji we wszystkich państwach członkowskich. Miało to na celu utrudnienie obchodzenia tych sankcji.
Komisja Europejska podkreśliła, że harmonizacja krajowego prawa karnego w tym obszarze znacząco ułatwi dochodzenie i ściganie naruszeń sankcji UE. Co więcej, zwiększy to skuteczność unijnych środków ograniczających. Dyrektywa ta uznaje za przestępstwo pewne działania, takie jak pomoc w omijaniu zakazu podróży, handel towarami objętymi sankcjami lub prowadzenie zakazanej działalności finansowej. Wcześniej państwa członkowskie nie były zobowiązane do traktowania naruszeń sankcji jako przestępstwa, a mogły stosować kary administracyjne zamiast sankcji karnych. KE dąży do jednolitego podejścia.
Działania Komisji Europejskiej pokazują determinację w egzekwowaniu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Skuteczne sankcje stanowią kluczowy element nacisku na agresora. Brak jednolitego podejścia może osłabić siłę oddziaływania tych restrykcji. Ważne jest, aby wszystkie państwa członkowskie działały w koordynacji. Właśnie dlatego KE monitoruje przestrzeganie prawa unijnego. W kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej, takie działania są kluczowe dla utrzymania stabilności. Warto śledzić dalszy rozwój sytuacji i reakcje poszczególnych państw. Więcej informacji na temat konsekwencji naruszenia prawa UE można znaleźć tutaj: Przeczytaj więcej na ten temat. Zachęcamy również do zapoznania się z podobnym artykułem, który omawia inne aspekty polityki sankcyjnej: Zobacz również podobny artykuł.